Nederlands  Deutsch

Historische informatie

Kettingbrug

De Kettingbrug, ook wel de Ooster(baans)brug, is de meest oostelijke brug in Edam. Het is een dubbele, houten ophaalbrug. Voorheen werd de brug handmatig bediend door twee brugwachters, maar inmiddels is deze gemechaniseerd.

Bron: Wikipedia.
 

Baanbrug

De Baanbrug is de tweede brug in de rij van zeven bruggen. De brug stamt uit 1881. Over de brug loopt de Baanstraat, welke de Nieuwehaven met de Baandervesting verbindt. De Baanbrug werd tot en met 2016 handmatig bediend en is in 2017 gemechaniseerd. In 1999 is de brug erkend als rijksmonument, onder meer vanwege zijn cultuurhistorische waarde. Meer informatie is hier en hier te vinden.

De Baanbrug in 1944: 

Bron: geheugenvannederland.nl
 

Constabelbrug

Ook de Constabelbrug vormt een rijksmonument. Deze brug is een ophaalbrug van het Hollandse type. De Constabelbrug dateert uit 1922. De brug vormt een verbinding tussen de Spuistraat en de Bult en overspant de Nieuwehaven. Deze brug werd tot en met 2015 handmatig geopend door een ratelmechanisme. Sinds 2016 ging ook de Constabelbrug met zijn tijd mee en werd deze gemechaniseerd.

Meer informatie over de Constabelbrug vindt u hier.


Kwakelbrug

De smalle Kwakelbrug is één van de oudste bruggen in Edam. De brug is in de 18e eeuw in haar huidige vorm gebouwd, maar op kaarten uit 1650 staat de voorloper al ingetekend. Het is een handbediende ophaalbrug, of wipbrug, met een enkele spriet. Door aan een ketting te trekken kan de brug door de brugwachter in beweging gebracht worden. In 2013 is de Kwakelbrug geheel gerenoveerd.

 

Bron: Wikipedia.


Achter de Kwakelbrug ligt scheepswerf Groot. In de 16e eeuw waren er in totaal 33 scheepswerven in Edam. Op dit moment is scheepswerf Groot de laatste overgebleven werf uit die periode. De Kwakelbrug biedt een prachtig uitzicht op de historische helling van Groot.

Meer informatie over de brug vindt u hier. 


Trambrug

De Trambrug stamt uit 1921 en ligt pal naast de provinciale weg. Zoals de naam al doet vermoeden was de brug oorspronkelijk bedoeld om een stoomtramlijn te herbergen. Vanaf Volendam liep via Edam een tramlijn naar Kwadijk. In 1906 is de lijn met stoomtrams in gebruik genomen. In de laatste jaren van de lijn werd er met elektrische aandrijving gereden. De laatste rit is uitgevoerd in 1944. Hierna is het spoor opgebroken. De Trambrug heeft een monumentale status en is nog altijd te bewonderen. Op de onderstaande foto (bron: poldersporen.nl) is te zien dat de net afgebouwde brug werd beproefd op sterkte door een grote locomotief.

Een grappig feitje is dat de brug in vroegere dagen normaal gesproken open stond, dus dat de scheepvaart altijd vrije doorgang had. De brug werd alleen gesloten als een tram moest oversteken.
 

Provinciale brug en Westerbuitenbrug

Ten slotte vaart u, komend vanaf het IJsselmeer, onder de Provinciale Brug en de Westerbuitenbrug door. Beide bruggen zijn gemechaniseerd. De Westerbuitenbrug stamt uit 1920. Medio 2015 is het brugdek een tijd uit zijn normale positie gehaald voor renovatie, zoals op de onderstaande foto te zien is.