Nederlands  Deutsch

Nieuws


Drukte in Edam!
13 mei 2019

Al tijdens het vaarseizoen van 2018 begon het aardig vol te raken in de binnenhaven van Edam. Steeds meer booteigenaren wilden hun vaartuig voor enkele maanden of voor het hele jaar in het pittoreske centrum van Edam hebben.

 

Nu in 2019 zijn er ook weer een hoop nieuwe boten naar Edam gekomen. Tegelijkertijd zijn er een aantal boten verkocht en vertrokken naar andere delen van het land. Hierdoor konden we een aantal nieuwe boten aannemen. Het nieuws verspreidde zich snel waardoor er eveneens een wachtrij voor een ligplaats in de binnenhaven van Edam ontstond – iets wat zeker de afgelopen vijf jaar niet voor was gekomen!

 

Gelukkig hebben we op dit moment (mei 2019) de meeste aanvragen voor een ligplaats kunnen honereren en daardoo

Een mooie zomer!
17 september 2018

Tevreden kijken wij terug op een mooie zomer waarin er veel bedrijvigheid was in onze haven. Waarschijnlijk was het een combinatie van het prachtige weer en minder overlast van het wier waardoor het lekker vol was in de haven van Edam.

 

Tijdens een zomer waarin alle hitte-records verbroken worden, is voor veel mensen het water de ideale plek om vakantie te houden of even een paar dagen weg te gaan. Dat was goed te merken in onze haven: regelmatig lag de hele haven gezellig vol.

 

Van veel opvarenden begrepen wij dat de overlast van het wier afgenomen was ten opzichte van 2017. Hierdoor kunnen steeds meer boten zonder overlast de haven van Edam bereiken. Als bijdrage aan het onderzoek rondom de wiergroei in het Markermeer faciliteert de

Start maaien waterplanten Hoornse Hop

Op dinsdag 4 juli zijn de maaiwerkzaamheden in het Hoornse Hop gestart. In ongeveer 1,5 week tijd wordt in totaal 125 hectare aan waterplantenvelden gemaaid.

 

De afgelopen maand zijn er bijna 200 meldingen bij het waterplantenmeldpunt binnengekomen. Mede aan de hand van deze meldingen zijn de maaigebieden bepaald. Dit jaar hebben is ervoor gekozen om vier vaargeulen te maaien om zo de toegangen naar de havens van Hoorn, Schardam, Warder en Edam-Volendam zoveel mogelijk vrij te maken van waterplanten. Ook een deel van het gebied waar zeilwedstrijden worden gehouden, wordt gemaaid.

 

Ook tijdens en na het maaien willen we u vragen overlast te blijven melden op het waterplantenmeldpunt 

“Hoe ver  is het naar de supermarkt?” is een van de meest gehoorde vragen op de buitenhaven. Niet iedereen was even blij om te horen dat de dichtsbijzijnde supermarkt 20 minuten lopen verderop is. Om het bezoek aan de haven van Edam nog aangenamer te maken, hebben we sinds vandaag leenfietsen!

 

Er zijn vier leenfietsen ter beschikking. Niet genoeg om in het hoogseizoen alle geinteresseerden te voorzien, maar wellicht een mooi begin. En helemaal gratis.

 

Veel fietsplezier gewenst!

Vaarverbod Markerwadden

Vaarverbod voor Marker Wadden.

Op dit moment wordt er volop gewerkt aan de aanleg van de eerste eilanden van Marker Wadden.

Daarom geldt er een vaarverbod. Het is een bouwplaats waar met groot materiaal gewerkt wordt en er zijn veel ondieptes.   

 

Het werkgebied is gemarkeerd met gele betonning met een algemeen vaarverbod als topteken.

Dat betekent dat het verboden is daar te varen. Boten zonder ontheffing  overtreden de wet en  riskeren een boete. Voor de veiligheid wordt dringend verzocht dit vaarverbod in acht te nemen

De Baanbrug in een nieuw jasje

1881. Het jaar waarin het eerste openbare telefoonnetwerk in gebruik wordt genomen in Nederland. Het jaar waarin nét de eerste auto’s reden. Het jaar waarin in Rusland de tsaren nog aan de macht zijn (én het jaar waarin één van de Romanov tsaren -  Alexander II – overlijdt door een bomaanslag van een terroristische groepering).

 

1881. Het jaar waarin de Baanbrug gereed  komt. De brug verbindt in Edam de Nieuwehaven en de Baandervesting. In de jaren, zelfs eeuwen, daarna doet de Baanbrug trouw dienst. Doorgaans is zij gesloten zodat er verkeer overheen kan – van en naar het centrum van Edam, van en naar de brandweerkazerne. Maar vaak is zij ook open voor pleziervaart. Zo werd de Baanbrug in 2016 circa 958 k

Baggerwerkzaamheden Nieuwehaven afgerond

De baggerwerkzaamheden op de Nieuwehaven zijn vandaag afgerond. De afgelopen maanden werd er druk gebaggerd op de Nieuwehaven: een flink project waarbij vele boten moesten verplaatsen. Het project begon half december en werd in verband met de feestdagen en de vorst enige malen onderbroken. Inmiddels is de Nieuwehaven weer helemaal gebaggerd en is er midden in de vaarroute zelfs een diepte van 2,75 meter! Hierdoor kunnen we komend seizoen ook weer diep stekende zeiljachten in het historische centrum van Edam verwelkomen.


Het verhalen van de vele boten op de Nieuwehaven vroeg de nodige flexibiliteit van de eigenaren van de diverse boten – van wie velen hun boot reeds winterklaar hadden gemaakt. Castalia Beheer bedankt iedereen voor zijn of haar medewerking hierin b

Zonder Water Geen Papier

Summer in the city! Zoals we al hoopten begint het inderdaad eindelijk zomer te worden in Edam. Waar sommige steden en dorpen in de zomer leegstromen omdat iedereen met vakantie gaat, wordt het in Edam alleen maar voller in de zomer. Voor veel bezoekers lijken de maanden juli en augustus de uitgelezen maanden te zijn om Edam met een bezoekje te vereren.

 

Gelukkig is er genoeg te doen in Edam in de zomer. De eerste kaasmarkt is alweer een feit en sinds vandaag is opent de expositie ‘Zonder Water Geen Papier’ haar deuren. In deze expositie leggen verschillende kunstenaars op hun manier de connectie tussen water en papier. Het resultaat zijn een aantal zeer heterogene en verr

Kaasmarkt weer open

The cheese market is back in town!

Door alle regenachtige juni-dagen lag de vraag ‘wanneer wordt het nu eens zomer?’ regelmatig op iedereens lippen. Gelukkig is er in Edam één moment waarop er geen twijfel meer over mogelijk is of het al dan niet zomer is: het begin van de kaasmarkt!

Constabelbrug gemechaniseerd

In de winter van 2015 op 2016 is hard gewerkt aan het renoveren en mechaniseren van de Constabelbrug. Het gehele brugdek is verwijderd, alsmede de hameitoren en de ballast. In de werkplaats van de firma Slangenstaal zijn alle verflagen verwijderd van de onderdelen die nog opnieuw konden worden, waarna alles weer opnieuw in de verf gezet is. De hameitorens zijn vervangen, maar zijn niet van de originele versie te onderscheiden. De handbediende aandrijving is vervangen door een elektromechanische versie. Hiermee is het traditioneel open draaien van de brug met een slinger in 2015 uiteindelijk toch gestopt.

 

 

Foto: Slangenstaal.